Archiv výstav
Jakub Špaňhel
Obrazy 1648 - 2016
29. 1. — 13. 3. 2016Obrazy 1648 - 2016
Když měl Jakub Špaňhel v říjnu loňského roku výstavu v Londýně, šli jsme se před její vernisáží společně podívat do Národní galerie. Jakub si chtěl totiž prohlédnout slavná plátna z Turnerova pozdního období. Na vstupním schodišti se však zastavil a namísto toho mě vyzval, ať mu raději ukážu své oblíbené obrazy, a tak jsme zamířili směrem do křídla Sainsburyových, ve kterém se nachází jedna z nejlepších renesančních sbírek na světě.
Jakub samozřejmě obdivoval Leonardovu kresbu Panny Marie sedící na klíně svaté Anny a držící v náruči malého Ježíše, který žehná Janu Křtiteli, ale když jsem mu nadšeně ukazoval Kristův křest od Piera della Francescy, dobře jsem si všimnul, že v jeho očích to na rozdíl od těch mých nijak nejiskřilo. Stejně tak ho nechaly poměrně chladným i Alesso Baldovinetti nebo Giovanni Bellini a jen u van Eyckova svatebního Portrétu Arnolfiniových jsme strávili poměrně dlouhý čas. Dodnes si však nejsem jistý, jestli byl Jakub zaujatý víc Eyckovým pojetím světla v interiéru, nebo lustrem visícím nad manželským párem. Jak totiž dobře vědí všichni, kdo ho znají, Jakub lustry nejen rád maluje, ale také sbírá.
Situace se začala lepšit teprve v místnosti s Tizianovými velkými plátny, ale to už jsme začínali zrychlovat, abychom si stihli prohlédnout ještě zdejší úctyhodnou sbírku Rembrandtova díla. Tam už to v Jakubových očích doslova zářilo a když jsme se konečně dostali k Turnerovu obrazu Déšť, pára a rychlost s výjevem vlaku řítícího se mysteriózně prozářenou krajinou přes železniční most, měl jsem dojem, že by do něj Jakub nejraději naskočil a ujížděl do dálky veden odvážnými a na svou dobu zcela revolučními tahy štětce obdivovaného malíře.
V tom okamžiku jsem pochopil, jak hluboký cit váže Jakuba Špaňhela k malířské tradici, ať se jedná o Rembrandta a Turnera nebo Matisse, Hollara či Reyneka. Přesto mu však tento cit nebrání ve velkolepých a radikálních malířských gestech a tradicí se nikdy nenechá esteticky svazovat, ale naopak ji využívá se svrchovanou uměleckou svobodou. Jeho styl je nezaměnitelný a sebevědomý, takže současně dráždí a přitahuje diváky a kritiky doma i v zahraničí. Právě proto také patří mezi nejvýraznější postavy současné české výtvarné scény.
Není náhoda, že Špaňhelova plátna visí v prestižních českých i zahraničních sbírkách. Originálním způsobem totiž rozvíjejí soudobou středoevropskou malbu.
Střední Evropa je typická tím, že se v ní stírá rozdíl mezi periférií a centrem. V bývalém východním Německu se tak rodí světový věhlas Nové lipské školy. Před Neo Rauchem a dalšími představiteli této výtvarné generace ale v Sasku vyrůstal Georg Baselitz, kterého v polovině 50. let v tehdejší komunistické NDR odmítli přijmout ke studiu na drážďanské akademii. A v Horní Lužici prožíval v době nacistického režimu a války své mládí Gerhard Richter.
Podobně i karvinský rodák Jakub Špaňhel odešel nejprve v 90. letech minulého století studovat malbu do Prahy, aby poté strávil delší čas v Berlíně a ze svého „periferního pohledu“ českého umělce osvětlil kosmopolitnímu publiku německé metropole, jaký smysl a formu může mít expresivní malba v dnešní postmoderně digitalizované realitě. Periferní zkušenost je totiž vždy nová a jasnější, a proto proniká ostřeji a razantněji do zdánlivě samozřejmého provozu a zkušeností velkoměst.
Jakub Špaňhel ovšem není výtvarník, který by si liboval v periferních pohledech, z nichž by chtěl vytěžit sílu výtvarné tradice do posledního tahu štětce. Naopak s ní zachází často brutálně a vždy ji převádí do zvláštní metaestetiky, která zobrazuje věci, zvířata i portréty osob na hraně mezi konkrétním zobrazením a abstrakcí a jako zvláštní světelné a barevné stopy kdesi na pomezí kulturního archetypu a akční malby.
Jestliže člověk, slovy německého filosofa Ernsta Cassirera, je „podivná směs bytí a nebytí“, Špaňhelovy obrazy jsou vizuálním důkazem takto paradoxně smíchané lidské existence.
Jiří Přibáň
Zobrazit víceZobrazit méně
Jakub samozřejmě obdivoval Leonardovu kresbu Panny Marie sedící na klíně svaté Anny a držící v náruči malého Ježíše, který žehná Janu Křtiteli, ale když jsem mu nadšeně ukazoval Kristův křest od Piera della Francescy, dobře jsem si všimnul, že v jeho očích to na rozdíl od těch mých nijak nejiskřilo. Stejně tak ho nechaly poměrně chladným i Alesso Baldovinetti nebo Giovanni Bellini a jen u van Eyckova svatebního Portrétu Arnolfiniových jsme strávili poměrně dlouhý čas. Dodnes si však nejsem jistý, jestli byl Jakub zaujatý víc Eyckovým pojetím světla v interiéru, nebo lustrem visícím nad manželským párem. Jak totiž dobře vědí všichni, kdo ho znají, Jakub lustry nejen rád maluje, ale také sbírá.
Situace se začala lepšit teprve v místnosti s Tizianovými velkými plátny, ale to už jsme začínali zrychlovat, abychom si stihli prohlédnout ještě zdejší úctyhodnou sbírku Rembrandtova díla. Tam už to v Jakubových očích doslova zářilo a když jsme se konečně dostali k Turnerovu obrazu Déšť, pára a rychlost s výjevem vlaku řítícího se mysteriózně prozářenou krajinou přes železniční most, měl jsem dojem, že by do něj Jakub nejraději naskočil a ujížděl do dálky veden odvážnými a na svou dobu zcela revolučními tahy štětce obdivovaného malíře.
V tom okamžiku jsem pochopil, jak hluboký cit váže Jakuba Špaňhela k malířské tradici, ať se jedná o Rembrandta a Turnera nebo Matisse, Hollara či Reyneka. Přesto mu však tento cit nebrání ve velkolepých a radikálních malířských gestech a tradicí se nikdy nenechá esteticky svazovat, ale naopak ji využívá se svrchovanou uměleckou svobodou. Jeho styl je nezaměnitelný a sebevědomý, takže současně dráždí a přitahuje diváky a kritiky doma i v zahraničí. Právě proto také patří mezi nejvýraznější postavy současné české výtvarné scény.
Není náhoda, že Špaňhelova plátna visí v prestižních českých i zahraničních sbírkách. Originálním způsobem totiž rozvíjejí soudobou středoevropskou malbu.
Střední Evropa je typická tím, že se v ní stírá rozdíl mezi periférií a centrem. V bývalém východním Německu se tak rodí světový věhlas Nové lipské školy. Před Neo Rauchem a dalšími představiteli této výtvarné generace ale v Sasku vyrůstal Georg Baselitz, kterého v polovině 50. let v tehdejší komunistické NDR odmítli přijmout ke studiu na drážďanské akademii. A v Horní Lužici prožíval v době nacistického režimu a války své mládí Gerhard Richter.
Podobně i karvinský rodák Jakub Špaňhel odešel nejprve v 90. letech minulého století studovat malbu do Prahy, aby poté strávil delší čas v Berlíně a ze svého „periferního pohledu“ českého umělce osvětlil kosmopolitnímu publiku německé metropole, jaký smysl a formu může mít expresivní malba v dnešní postmoderně digitalizované realitě. Periferní zkušenost je totiž vždy nová a jasnější, a proto proniká ostřeji a razantněji do zdánlivě samozřejmého provozu a zkušeností velkoměst.
Jakub Špaňhel ovšem není výtvarník, který by si liboval v periferních pohledech, z nichž by chtěl vytěžit sílu výtvarné tradice do posledního tahu štětce. Naopak s ní zachází často brutálně a vždy ji převádí do zvláštní metaestetiky, která zobrazuje věci, zvířata i portréty osob na hraně mezi konkrétním zobrazením a abstrakcí a jako zvláštní světelné a barevné stopy kdesi na pomezí kulturního archetypu a akční malby.
Jestliže člověk, slovy německého filosofa Ernsta Cassirera, je „podivná směs bytí a nebytí“, Špaňhelovy obrazy jsou vizuálním důkazem takto paradoxně smíchané lidské existence.
Jiří Přibáň
vystavená díla (výběr)
Jakub Špaňhel
studia
1999Akademie výtvarných umění v Praze, intermediální tvorba (Milan Knížák) (1999-2002) 1995Akademie výtvarných umění v Praze, vizuální (Jiří David) (1995-1999)samostatné výstavy / výběr
2015Motýlí efekt, Pražský dům, BruselJakub Špaňhel, Frameless Gallery, Londýn
Situation 74, Bleibetreu Galerie, Berlín
After Rembrandt, Štemberský palác NG, Praha 2014Babočka Admirál, Galerie Beseda, Ostrava
Jakub Špaňhel, Adam Gallery, Brno 2013Večer, Galerie Via Art, Praha
Van Gogh na venkově, Galerie Kaple, Valašské meziříčí 2012Slepice v pekle, Galerie hlavního města Prahy, Městská knihovna, Praha
Had na sněhu, Galerie Havelka, Praha
Velké formáty, klášterní kostel sv. Antonína, Sokolov 2011Obrazy, Dům umění, Ostrava 2010Valené kozy, Galerie Woxart, Praha
Černé světlo, Galerie kresby minikino, Ostrava
Průniky/Intersections 2000–2010, Galerie výtvarného umění, Most
Blondýnky-Londýnky, Gallery Kressling, Bratislava
Kytky, kozy a bankovní domy, Galerie Dea Orh, Praha 2009Výstava obrazů J. Špaňhela, Wines Home, Praha
Menší obrazy 2007–2009, Galerie Dole, Ostrava
Jakub Špaňhel, Galerie města Blanska, Blansko 2008Grafika, kostel Ducha svatého, Ostrava-Zábřeh 2007Akty a lustry, Dům umění, Opava
Obrazy 2000–2007, Galerie U Bílého jednorožce, Klatovy / Klenová
Jakub Špaňhel – benzínky, Galerie České pojišťovny, Praha
Devět obrazů, Galerie Woxart, Praha
Jakub Špaňhel, Galerie Bleibtreu, Berlín 2006Obrazy, Výstavní síň Sokolská 26, Ostrava
Vůně růží a benzinů, Galerie ad astra, Kuřim
286 piv, Galerie Na Bidýlku, Brno 2005Sejdeme se na hřbitově, Galerie Felixe Jeneweina, Kutná Hora
Konfrontace 2, Polský institut, Praha
kolektivní výstavy / výběr
2015Česká malba 90. let 20. století, Adam Gallery, BrnoArt from The Heart, power station of Art, Shangai (Čína)
Situation 74, Bleibtreu Galerie, Berlin 2014Start, Nová Galerie, Praha 2011Pohni křídlem, Galerie Červený kostel, Hlučín
Láska je slepá, sex je jinde, Artinbox gallery, Praha
Česká malba generace 90. let, Dům umění, Brno
Ein Tanz, Hangart-7, Salzburg 2010Sex extrémně líbezný, Galerie XXL, Louny
Karvinský salon, Městský dům kultury, Karviná
Vzpomínka na Karla Tutsche, Galerie Vltavín, Praha 2009Five, Galerie Dea Orh, Praha
Czech Contemporary Art, Český dům, Moskva Po sametu, Galerie hl. m. Prahy, Dům U Zlatého prstenu, Praha
Keep Dark, Galerie Dvořák Sec Contemporary, Praha 2008Současná mladá malba,Wannieck Gallery, Brno
Ostrava Art, Muzeum, Ostrava
Galerie Senzor, Praha
Nový zlínský salon, Krajská galerie výtvarného umění, Zlín Galerie Miro
kostel sv. Rocha, Praha
Současná česká malba, Galerie J. Koniarka, Trnava 2007Resetting, Galerie hlavního města Prahy, Městská knihovna
Cena NG 333, Veletržní palác, Národní galerie, Praha
Karvinský salon, Městský dům kultury, Karviná
Amaro Jílo, Naše srdce, Dům umění, Brno
Typický obraz, Galerie Nová síň, Praha
Až na výjimky nové, Wannieck Gallery, Brno
Startart, Sbírka Marek, Dům pánů z Kunštátu, Brno 2006Akné, Galerie Rudolfinum, Praha
Spříznění…Allied, Národní galerie, Veletržní palác, Praha
Měsíce, litografie a sítotisky 1995–2006, Galerie Kabinet, Brno
zastoupení v galeriích a sbírkách
Národní galerie v Praze Východočeská galerie v Pardubicích Galerie Klatovy / Klenová Galerie Felixe Jeneweina města Kutné Hory Galerie výtvarného umění v ChebuGalerieVáclava Špály
Galerie Václava Špály
Základní vstupné 40 Kč
Studenti 20 Kč
Národní 30, 110 00 Praha 1, Česká republika
Otevřeno denně 11.00 – 19.00 hod
Zavřeno: 24. - 26. 12., 31. 12. a 1. 1.
E-mail: info@galerievaclavaspaly.cz
Základní vstupné 40 Kč
Studenti 20 Kč
/ pro seniory nad 60 let, držitele průkazu ZTP, děti do 15 let a studenty uměleckých škol vstup zdarma