Archiv výstav

Šimon Brejcha

Zahradničení

13. 12. 2019 — 26. 1. 2020
Sdílet výstavu:
frame
JE TŘEBA TO OŘEZAT  I, 2018 – 2019, vlastní hlubotisková technika, morušový papír washi 120 g/m2 kašírovaný na plátně, 210 x 80 cm

Vernisáž | 12. 12. v 18:00

Komentované prohlídky | 9. a 23. ledna vždy od 17:30

Kurátorka | Eva Bendová

Výstava velkoformátových grafických listů z aktuální tvorby jednoho z nejosobitějších a nejvýznamnějších českých grafiků. https://youtu.be/07PVFaw86dk

Na současné české grafické scéně je Šimon Brejcha jeden z mála autorů, který dokáže černobílou strukturou vzešlé z otisku naznačit svět vnímaný indexově, ikonicky i symbolicky zároveň. Jeho grafiky jsou dlouhodobě spjaty s přírodními fragmenty, znaky a asociacemi. V monumentálních tiscích spojuje přírodní svět s artificiálním světem, jeho uzpůsobováním, proměnami a mutacemi. Ideálním a mnohovýznamovým prostředkem pro takový cíl je právě otisk. 

Zahradničení Šimona Brejchy je výstavou jeho současné velkoformátové grafiky odkazující k přírodním elementům a procesům, které je možné odvodit a odpozorovat na „kultivovaném pozemku pro pěstování rostlin“. Zahradničení odkazuje k tolik diskutovanému tématu přírody, není ale angažované, dotýká se přírodních struktur poeticky, esteticky i temně zdrcujícím způsobem. Znaky přírodních skladeb a jevů inspirované zahradou, rostlinnými i živočišnými strukturami vrůstají do našeho podvědomí jako archetypy plodů (plození), škůdců (zmaru) nebo pomyslného ráje.

Seříznout, ohnout, přivázat. Nesekaná tráva, neshrabané listí, všude samé trny, opadané květy… Bohatý obrazový svět „zahradničení“ je ve výstavě strukturován významově. V suterénu velkoformátové tisky odkazují k tématu nevyhnutelného zmaru – škůdcům, jejich naléhavé přítomnosti, v přízemí k významům ohraničení, hranic a plotů pomyslné zahrady nebo její symbolické ochrany, v patře k aktivitám různých důsledků – činnostem nebo naopak lidské nečinnosti a přirozeného zanikání. 

Moderní společnost a její zavedené populární významové slovníky definují zahradu jako „kultivovaný pozemek pro pěstování rostlin.“ Společnost, která je nasměrována k výkonu, hledící na prospěch a upřednostňující prospěšnost, dala zahradě význam pragmatický – jde o místa vhodná zejména pro sklizeň rostlin, pokrmů a obživy. Jedno jediné slovo ze zmíněné definice však odkazuje i jiným směrem,  k hlubšímu pochopení zahrady. Jde o slovo „kultivovaný“. Zahrada může být místem pěstěným, ošetřovaným a zdobeným. Jako v případě barokních zámeckých zahrad v tomto pojetí převažuje její funkce jako místa odpočinku v prostředí, které si člověk pudově „zkrášluje“ – estetizuje. Vztah člověka k zahradě se tak odvíjí na několika rovinách, na úrovni ekonomických potřeb, kulturních vztahů i na úrovni sociálního symbolu.

Eva Bendová, kurátorka výstavy

Pro výstavu Šimona Brejchy - Zahradničení bylo vytištěno 300 katalogů. Každý z nich v sobě skrývá 1:1 kopii obrazu túje ve formě „trhacího bloku“ s názvem Je třeba to ořezat, 2019, vlastní hlubotisková technika na morušovém papíru Washi, 210 x 80 cm. 100 kusů nákladu je signovanýchVydal Daniel Šperl, grafická úprava Vít Jebavý.
Zobrazit víceZobrazit méně

vystavená díla (výběr)

Šimon Brejcha

*1963 , Karlovy Vary

webové stránky autora

www.simonbrejcha.cz

studia

1994Univerzita Karlova v Praze

samostatné výstavy / výběr

2018Reality? Reality!, Cermak-Eisenkraft,
Pop Up Gallery, Praha (s Martinem Velíškem)
2016Sběrač a drtič, GASK, Kutná Hora 2015Spaces, Bourglinster, Lucembursko
Spaces, Professorium – Galerie für
zeitgenössische Kunst, Würzburg, Německo
2013Stein und Haut, Galerie Am schwarzen Meer,
Brémy, Německo
2011See what you don’t see, Kunstverein Coburg,
Německo
2010Buch much, Galerie umění Karlovy Vary,
Letohrádek Ostrov
Buch much, Oblastní galerie Liberec, Liberec
2009Spolubydlící, Wilke Atelier, Bremerhaven,
Německo
2007Nanovetřelci, Galerie Kabinet, Brno
Nanovetřelci, Künstlerhaus Hooksiel, Německo
Schilfernte – Rákosové žně, Künstlerhaus
Hooksiel, Německo
2006Skin so soft, Professorium – Galerie für
zeitgenössische Kunst, Würzburg, Německo
2005Skin so soft, Nová síň, Praha
Skin so soft, Kulturforum Land Wursten,
Dorum, Německo
2002Co mi vyprávěla krabí noha…, Wilke Atelier,
Bremerhaven, Německo
Kresby z let 80., Alte Posthalterei, Syke,
Německo
Vrstvy, Radnice města Diepholz, Německo
2001Výsledky stipendia Grafických dílen,
Kulturrathaus Drážďany, Německo
Stíny běžící travou…, Galerie U Prstenu, Praha
2000Dvacet způsobů vnímání…, Kostel sv. Štěpána,
Brémy, Německo

kolektivní výstavy / výběr

2019Česká grafika, České centrum v Paříži, Francie
Autoportrét – realita- identita?, Galerie Hollar, Praha
Screening, GASK, Kutná Hora
201816 + 1, Ningbo Museum of Art, Ningbo, Čína
Encounters, Impact 10, Santander, Španělsko
2017Hollar dnes, Obecní dům, Praha
Kniha prostor pro grafiku, grafika inspirace pro knihu , Galerie Hollar, Praha
Kniha prostor pro grafiku, grafika inspirace pro knihu, Galerie Františka Drtikola, Příbram
2016Nová tvorba, Galerie Hollar, Praha
Trienále grafiky, Macao
2015Mezinárodní bienále grafiky, Guanlan, Čína Na hranici zobrazovaného obrazu, Galerie Hollar, Praha 2014New Prints Summer 2014, IPCNY, New York, USA
ICPNY, Gallery 6, Christie's, New York, USA
Výsledky sympozia 2013, Akademia, Bělehrad, Srbsko
2013Setkání, Akademia, Bělehrad, Srbsko
Mezinárodní trienále grafiky Krakov 2012, Vídeň, Rakousko
New Prints, IPCNY, Austin, Texas, USA
Mezinárodní cena grafiky, FIG 1, Bilbao, Španělsko
2012Mezinárodní trienále grafiky, Katovice, Polsko
Mezinárodní trienále grafiky, Krakov, Polsko
New Prints, IPCNY, New York, USA
2011Mezinárodní bienále grafiky, Guanlan, Čína 2010Grafika bez hranic, Horst-Janssen-Museum, Oldenburg, Německo
Kontinuita, Galerie Rotunda, Lincoln, Nebraska, USA

zastoupení v galeriích a sbírkách

Národní galerie v Praze
Galerie umění Karlovy Vary
Stredoslovenská galéria, Banská Bystrica, Slovensko
Památník národního písemnictví, Praha
OGL, Liberec
Muzeum umění Györ, Maďarsko
Tama ART University, Tokyo, Japonsko

ocenění

2019Nominace na Cenu Vladimíra Boudníka 2017Nominace na Cenu Vladimíra Boudníka 2017Cena Kritiky, Grafika roku 2016, Praha 2016Cena Kritiky, Grafika roku 2015, Praha 2015Cena Nadace Hollar, Festival malých formátů,
Praha
2014Hlavní cena v kat. D, autorská kniha,
Grafika roku 2013, Praha
Čestné uznání, Grafika roku 2013, Praha
2013Čestné uznání, Grafika roku 2012, Praha 2012Nominace Fig Bilbao, Španělsko
Čestné uznání, Grafika roku 2011, Praha
2011Hlavní cena, Grafika roku 2010, Praha

GalerieVáclava Špály

Galerie Václava Špály

Národní 30, 110 00 Praha 1, Česká republika

Otevřeno denně 11.00 – 19.00 hod

Zavřeno: 24. - 26. 12., 31. 12. a 1. 1.

E-mail: info@galerievaclavaspaly.cz


Základní vstupné 40 Kč
Studenti 20 Kč

/ pro seniory nad 60 let, držitele průkazu ZTP, děti do 15 let a studenty uměleckých škol vstup zdarma

Newsletter


Souhlasím se zpracováním mých osobních údajů, které zpřístupním společnosti PPF Art a.s. v souvislosti s touto žádostí. Souhlas udílím v rozsahu popsaném v části „Ochrana osobních údajů“. Potvrzuji, že jsem se v části „Poučení o právech“ seznámil/a s právy, která ohledně mých osobních údajů mám.